Coco Chanel, Givenchy, Christian Dior,…kennen allen Frankrijk en meer specifiek Parijs als thuisbasis. Toch is in de loop van de geschiedenis ook Italië, met zijn vakmanschap en kwaliteitsmaterialen, steeds belangrijk geweest op vlak van mode. Italiaanse tassen en schoenen sprongen (en springen :)) er bovenuit, dankzij een lange traditie van lederbewerking. Bovendien ontstonden na de tweede wereldoorlog, in de jaren ’50, talloze Italiaanse modehuizen die niet alleen Europa, maar ook de VS veroverden. Dit maakt het leuk even in te zoomen op het land van ‘la bella figura’ – waar je ook in het hartje van de zomer mannen in driedelig kostuum kan spotten- en terug te keren naar de Europese fashion roots met een Italiaans modehuis; Gucci! Hoewel Milaan in het heden bekend staat als Italiës modehoofdstad en trendsetter, was dit niet altijd het geval; voorheen vormde Florence het modecentrum van Italië. Het is ook hier dat het modehuis Gucci ontstond, onder aanvoeren van Guccio Gucci. Publieke familie vetes, dreigende overnames en faillissementen en zelfs moord zouden de geschiedenis van huis Gucci kleuren, dat met zijn vele intriges voer vormt voor de films (House of Gucci, the murder of Maurizio Gucci). La dolce Gucci was niet altijd la dolce vita. Desondanks werd Gucci een mode-icoon dat staat voor high fashion, glamour en kwaliteit.
“Quality is remembered long after the price is forgotten.” Aldo Gucci
Keren we terug naar het begin, dan kende Gucci, zoals vele andere modehuizen, zijn start met één welbepaald luxeproduct, namelijk lederwaren. Op 18- jarige leeftijd ging de in 1881 geboren Guccio Gucci als loopjongen aan de slag in het chique Savoy Hotel in Londen. Daar ontstond bij hem het idee om luxueuze Italiaanse lederen koffers te gaan vervaardigen. Hij vertrok terug richting Italië en ging aan de slag bij Franzi, een Italiaans bedrijf in lederwaren. In 1906 opende Guccio Gucci uiteindelijk een klein winkeltje waar hij leer verkocht. Het echte huis Gucci, waar luxe valiezen en accessoires werden verkocht, ontstond in 1921.
Huis Gucci werd een familiebedrijf en na Guccio’s dood in 1953 werden de aandelen verdeeld over zijn drie biologische zonen, Vasco, Rodolfo en Aldo. Het is voornamelijk oudste zoon Aldo die het merk Gucci op de kaart heeft gezet, mede dankzij een succesvolle strategie van massa productie en het gebruik van nieuwe materialen naast leer. Gucci werd een breder merk met uiteenlopende luxeproducten. De uitvinding van de Gucci handtas en paraplu met bamboe handvat zorgden voor succes, zeker nadat ze vertoond werden in 1954 in een film van Di Roberto Rossellini.
Bovendien creëerde Aldo het iconische Gucci logo dat we nu kennen en dat Gucci echt groot gemaakt heeft: twee G’s die elkaar kruisen. Het logo representeert zijn vaders initialen en verwijst naar de schakels van een armband, wat luxe uitstra
alt. Het GG logo, dat nog steeds heel hard in is, werd een echte must have in Hollywood. Echter, wie het verhaal Moby Dick kent, weet al dat meerdere kapiteins op één schip geen ideale situatie is. Ook voor het huis Gucci is dit gebleken; onderlinge rivaliteit tussen de broers ontlokte verschillende familievetes, die ook de volgende generaties beïnvloedden.
“The story of Gucci is that there were too many cooks in the kitchen.” Maurizio Gucci
Alles bereikte een kookpunt in de jaren’80 toen Aldo’s broer Rodolfo stierf en zijn zoon Maurizio een groot aandeel van het bedrijf in handen kreeg. Maurizio was eerder een leek in de mode industrie, maar vond dat de massa productie het merk Gucci minder luxueus maakte. Hij probeerde Aldo uit de business te krijgen, samen met Aldo’s zoon, die misnoegd was omdat zijn vader hem het merk Gucci niet liet gebruiken. Langs alle kanten werd vuile was buiten gehangen en uiteindelijk leidden de vele publieke familietwisten ertoe dat de familie Gucci hun aandeel in het merk Gucci verloren.
In het heden wordt Gucci gerund door de Franse luxe goederen groep ‘Kering’, eigendom van François Pinault. Van 1994 tot 2004 was Tom Ford de hoofddesigner van Gucci en kreeg het merk een nieuwe boost. In 1995 werd zijn collectie van witte jurken met cut-outs een instant hit. Daarna volgden meer controversiële en provocerende ontwerpen, wat verfrissend was in die periode. Met zijn collectie laarzen en handtassen, nauw aansluitende satijnen hemden, strakke pakken en G-strings, blies Tom Ford nieuw leven in het merk Gucci. Vandaag is Alessandro Michel de hoofdontwerper van Gucci.Hieronder volgt een korte ‘best of’ met de meest interessante items voor een sprankelende Gucci uitstraling!
Gucci Supreme Print
Op nummer 1 staat ongetwijfeld alles met de GG supreme print, een print met beige kleur met het Gucci embleem in terugkomend diamant patroon. Deze print werd geïntroduceerd door Aldo Gucci en is present op verschillende Gucci items; kleding, accessoires, handtassen,… Niet alleen is de print heel erg ‘Gucci’, het is ook een echte klassieker, die met gemak de tand des tijds doorstaat. Ook leuk is dat de beige tinten gemakkelijk matchen met andere kleuren. Een enorm pluspunt voor de handtassen, die bij zowat alles passen. Op de foto demonstreert model Carla hoe een vintage Gucci Sukey bag mooi blendt bij elke outfit en zorgt voor extra allure!
Gucci Accessoires
Ook een top item zijn de Gucci accessoires, superleuk om je outfit mee pimpen. Dankzij Aldo Gucci worden Gucci items meer en masse geproduceerd, wat ook de prijzen voor een stukje naar beneden heeft gedaan. Dit maakt het voor mensen met een beperkt budget geen onrealistische droom om een kwalitatief Gucci accessoire te bemachtigen. Op nummer 1 van de accessoires staan ongetwijfeld Gucci’s sjaaltjes, met hun frisse en hedendaagse designs. Op de foto toont model Pascale hoe een Gucci sjaaltje je outfit extra kleur en stijl geeft! Tip; ga voor een sjaaltje met groen of rood, dit zijn de huiskleuren van de familie Gucci.
Gucci Loafers
Terug een echte Gucci klassieker zijn de loafers; uniseks instapschoenen met bovenaan het iconische gouden ‘horsebit’ die te verkrijgen zijn in de meest uiteenlopende kleuren en patronen. De loafers staan erom bek
end van hoge kwaliteit te zijn; niet alleen gaan ze lang mee, ze blijven er ook goed uitzien. Daarnaast plaatst hun tijdloze karakter de loafers mede in Gucci’s best of. Ideaal voor een comfortabele (ook belangrijk ;) ), chique en moderne look!
Gucci Belt
Tot slot zijn er de Gucci ceinturen, door het Gucci logo een zeer herkenbaar accessoire dat niet alleen praktisch is, maar elke look ook een mooie dosis Gucci geeft. Net als de loafers weergalmen de ceinturen Italiaans vakmanschap. Vervaardigd van hoogwaardig leder is ook dit weer een item dat lang stand houdt. Bovendien bewijst Adam Driver (Maurizio) in de film House of Gucci dat Gucci’s ceinturen niet alleen vrouwen, maar ook mannen laat shinen!
Zo lieve mensen, stay tuned want binnenkort verschijnt hier terug een nieuwe blog. En voor nu zou ik zeggen loafers aan, sjaaltje erbij en geniet van la dolce Gucci!
(Met dank aan modellen Carla van Kets en Pascale Leroy, fotograaf Camila Francescon en geïnspireerd door Joëlle Moureau)